Kto chce szuka sposobu,
kto nie chce szuka powodu.
155 V6 LPG-163 KM-była
156 V6 LPG-190 KM-była
147 2.0TS 150 KM Selespeed LPG.-była
166 2.0 V6 TB -215 KM- LPG-była
Giulietta 1.4 TB -207KM -LPG -jest
Lancia Delta 1.8 TBI 283KM -jest
z ciekawości sięgnąłem w odmęty internetu, doczytałem i po kilku sekundach widzę, że masz absolutnie rację, plotę bzdury- bo nie znam się na terminologii, a do tego wszystko pokręciłem- mea culpa- chodziło mi o coś, co podobno nazywa się 'kątem wyprzedzenia zapłonu', czyli momentem, w którym następuje zapłon, a nie o długość skoku (która na logikę powinna być stała). jak napisałem, nie jestem fachowcem, wyjaśniła mi to kiedyś osoba, której pod tym względem ufam a ja zapamiętałem, co zapamiętałem. tak to jest, jak się nie sprawdza wcześniej tego, co się napisze. więc jak najbardziej przyznaję się do błędu i przepraszam wszystkich.
jednak różnicę między wykorzystaniem 95 i 98 rozumiem, a w jaki sposób się ona odbywa...cóż, kiedyś sobie może wybaczę, ze pokręciłem tak czy siak 98 na 100% jest mniej kaloryczna i potrzebne jest inne mapowanie/programowanie silnika, by uzyskać większą energię. i podtrzymuję to, że silniki dostosowane do 98 mają oba mapowania lub potrafią to mapowanie zmieniać w zależności od paliwa. czy tbi z giulietty jest silnikiem na 98? ja uważam, że tak. jeśli nie, to dlaczego w instrukcji przy 120 konnym silniku i przy 150 MA jest tylko 95? przecież większa liczba oktanów nie zaszkodzi nigdy- jedynie ograniczy moc w nieprzystosowanym do tego silniku.
no i na koniec: nie jestem pewien, jak interpretować wyrażenie 'Bzdura na kaczych łapach' użyte przez kogoś, kto ma kaczkę w awatarze
musisz jeszcze trochę doczytać
Nie wiem skąd wysnułeś wniosek, że silnik w QV jest zaprojektowany pod 98. Gdyby tak było to byłby zapis - lać 98, a ostatecznie w przypadku braku itp można wlać 95, pod warunkiem że przy najbliższej okazji zaleje się 98. Tak to wygląda w moim obecnym aucie, które domyślnie.
Żeby wykorzystać paliwo 98 w silniku przystosowanym na 95 nie wystarczy tylko, żeby komputer przyspieszył zapłon. Musiałby podlać trochę więcej paliwa i zwiększyć nieco doładowanie żeby to paliwo wykorzystać.
no właśnie to starałem się wytłumaczyć (pomijając te bzdury o ruchu tłoków): wniosek wysnułem z instrukcji obsługi (u mnie strona 160-162, choć fakt, ze na ten temat w ogóle mało alfa pisze) silniki 120KM- MA 163KM- 'Benzyna zielona bezołowiowa o liczbie oktanowej (RON) 95', silniki MA 170KM i 240KM 'Benzyna zielona bezołowiowa LO95 lub LO98' dla innego przykładu w 159 tbi: również tylko 95. czy to znaczy, że silnikowi 120KM 98 zrobi kuku? oczywiście, że nie, bo na stronach 172-174 w zalecanych paliwach stoi: 'Benzyna zielona bezołowiowa o LO nie mniejszej niż 95' przy każdym silniku benzynowym. ale jednak tylko dwa z nich mają wyszczególnioną 98 w tabeli na stronach 160-162. i sprawdziłem- tak jest też w starszych instrukcjach.
starałem się potem znaleźć przykłady innych marek i znalazłem fragment instrukcji starego golfa czy polo: https://www.fotosik.pl/zdjecie/16e105fa9cb28c6d
tam bardzo ładnie jest wytłumaczone co można, a czego nie i dlaczego, zwłaszcza w zakreślonym fragmencie (zakreślenie i zdjęcie nie są moje). warte uwagi są również punkty 2 i 3 w kolumnie po lewej. Zajrzałem tez do starej instrukcji octavii II moich rodziców- tam wszystko było w podobnym tonie, a w przypadku 98/95 wprost: 'Zalecane paliwo – benzyna bezołowiowa o liczbie RON 98/95 Należy używać benzyny bezołowiowej o liczbie ROZ 98. Można też tankować benzynę bezołowiową 95 ROZ, ale należy się wtedy liczyć ze spadkiem mocy silnika. Gdy nie ma możliwości zatankowania benzyny bezołowiowej o liczbie oktanowej 98 RON lub 95 RON, można awaryjnie zatankować benzynę o liczbie oktanowej 91 RON ' instrukcję można znaleźć pod adresem: http://old.skoda-auto.pl/mini-apps/o...ctavia-ii.aspx
Tak na serio, ja się tym tematem zająłem jakieś 10 lat temu, zdobyłem odpowiedzi na swoje pytania i przestałem się tym zajmować- stąd moje błędy- to się nazywa fachowo konfabulacja- nieświadomie wypełniłem dziury w pamięci tym, co mi się wydawało i powstała głupota. za to pamiętam, że wtedy to był spory problem, w starszych wersjach fsi nie można było stosować zamiennie 95, tylko 98, jak ktoś oszczędzał to rozwalał sobie silnik- jak u Ciebie w amg. potem producenci poszli po rozum do głowy i uznali, ze użytkownicy to głupki i wyposażyli silniki w czujniki/nowe oprogramowanie i inne wynalazki i silniki przestały się psuć- bo gdy zalewano 95, silnik się po prostu dostosowywał. moim zdaniem ta sama sytuacja jest w alfie.
mam nadzieję, że użycie silników vag jako przykładu nie jest na tym forum zbrodnią karaną banem lub gorzej bo zasada jest ta sama. w bmw x1 i 3 podobnie, ale oni zalecają 95, a jako minimalną podają 91. o 98 w ogóle nie wspominają (nie wiem, jak silniki m). i w takich silnikach faktycznie 98 nie ma sensu, nie musisz mnie o tym uświadamiać- rodzicom w bmw a wcześniej w octavii mpi 10 lat temu kazałem lać 95 po prostu uważam, że 240tbi jest zaprojektowany pod 98, ale można do niego lać 95. i nie, nie uważam, żeby różnica była znacząca
jeśli masz jakieś wiarygodne źródło udowadniające, że się mylę, przedstaw je- potrafię się przyznać do błędu, a może i jeszcze parę groszy zaoszczędzę na paliwie
W mercedesie jest napisane że można 95 ale silnik będzie miał ograniczoną moc (czyli z tego wynika że komp wyczuje spalanie stukowe i będzie pracował na innym programie) z kolei np w nissanie 350z napisane było że nie wolno 95 a jeśli już ostatecznie nie będzie wyjścia to zalać nie więcej niż 50% zbiornika, nie używać pelnej mocy i przy najbliższej okazji zalać do pelna pb98 ( czyli wnioskuje że tam komp nie ma programu na 95, a wiadomo że spalanie stukowe pojawia się podczas dużego obciążania silnika)
A w giulieccie jak zauważyłeś napisane jest 95 lub 98. Myślę że należałoby wziąć pod uwagę parametry silnika - gdyby był zaprojektowany pod 98 i miał moc 235 czy tam 240 po lifcie na 98 to jako wymagane paliwo podane zostałoby 98. Koncern nie ryzykowalby tego że ktoś shamowalby auto na 95 i wyszło np 225km zamiast 235. Za duże ryzyko rekompensat finansowych. A inna kwestia - ja moja qv na paliwie 95 jechałem licznikowo odrobinę ponad 250 a wg GPS było wtedy dokładnie 242 czyli dokładnie tyle ile w papierach. Sądzę że gdyby silnik miał 5 czy 10 koni mniej to mógłby nie odciągnąć do tej prędkości.
Ty interpretujesz zapis z instrukcji metoda porównawcza i niepotrzebnie sugerujesz się tym że w przypadku wersji 120km podali tylko paliwo 95 [emoji6] powiem Ci że ja zalewalem dla testów także 98 czy nawet racinga z shella i jedyna różnica jaka wtedy była to wieksze spalanie [emoji23]
Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
czytałem instrukcję ze strony mercedesa (ale to chyba do aktualnego rocznika) i jest, żeby nie przyśpieszać gwałtownie na 95, czyli nie ma właśnie czujnika spalania stukowego
jeśli chodzi o to, że na hamowni wyjdzie mniej- różnica to na pewno mniej niż 5%, więc nikt rozsądny afery nie zrobi, bo to nie do obrony, zakładając, że ktoś to zauważy, bo często silniki turbo 200+ koni mają parę KM rezerwy...zobacz też, co skoda napisała przy silnikach 98/95- można tankować 95, ale należy się liczyć ze spadkiem mocy- nie, że wystąpi na pewno- zależy zapewne jak blisko granicy możliwości silnika będziesz jechał
jeśli chodzi o to, ile jechałeś maksymalnie...cóż, przy tej prędkości każda rzecz ma znaczenie- kierunek i siła wiatru, nachylenie drogi, rodzaj nawierzchni...nie przemawia to do mnie jako argument. ja jechałem w niemczech stareńką daewoo nexią ok. 160km/h (wg. gps), jej vmax wg katalogu to 152 czy to o czymś świadczy? nie, jechałem z górki
tak, interpretuję w ten nie inny sposób zapis instrukcji, ponieważ w ten sposób zapisuje wielu producentów, a sugeruję się nie jedną wersją silnikową a czterema z sześciu- mają zapisane 95; tylko dwie najwyższe mają zapisane również 98. dla mnie jest to oczywiste, nawet długo się nad tym nie zastanawiałem- wygląda to jak u innych producentów. Po co pisać o 98 w dwóch wersjach, jeśli wiadomo, że można wlać do każdej, ale nie wpływa to na pracę silnika? totalny bezsens.
i pozwolę się z Tobą nie zgodzić odnośnie wartości odczuć indywidualnych w ocenie różnicy między paliwami- oczywiście, że nie odczułeś, co zmienia 5 KM przy mocy 235-240KM? będziesz miał czas do 200km/h lepszy o 0,5-1 sekundę w identycznych warunkach (w ogóle porównanie w innych warunkach niż identyczne jest bezsensowne, a jest to niemożliwe poza torem testowym i hamownią) jedyne 'odczucia' to racjonalizacja w jedną lub druga stronę- stąd pisałem, że nie ma to większego znaczenia, co się zaleje, bo nie jest się w stanie wyczuć różnicy w normalnym użytkowaniu. ale jakaś drobna różnica jest.